OOK BEGINNENDE QUILTERS KUNNEN MACHINAAL QUILTEN MET RULERS

zondag 28 maart 2021

 


Even een snel quilterig berichtje op deze eerste zomertijd dag. Wat heerlijk dat we weer naar warmer weer gaan, weer lekker buiten zitten, in de tuin spelen, BBQ-en enz. En natuurlijk lekker buiten lekker quilten, patchen en andere heerlijke handwerkjes. Ik quilt overigens het hele jaar, maar er zijn ook quilters die als de bloemetjes weer boven de aarde uit komen pieken en als de fruitbomen in knop staan resoluut over gaan op tuinieren. Ik doe in die tijd beide en jullie? Quilten, tuinieren of beide?

Butterfly ruler quilt voorbeeld

RULER QUILTEN OOK VOOR BEGINNERS?

Deze schattige vlinder heb ik gequilt met de Butterfly ruler, zoveel is er dus mogelijk met een ruler. Sommige quilters vooral beginners zullen denken, kan ik dit wel? Het antwoord is ja! Het is alleen belangrijk te weten hoe. Als je weet wat belangrijk is bij freemotion quilten en ruler quilten, dan kan jij dit ook. Daarom heb ik ook het Ruler Quilten Handboek geschreven, zodat al deze tips handig op een rijtje staan. Maar ik dwaal af...

TIP CONCENTRATIE

Het leuke is met rulers dat je vormen die wat lastiger zijn omdat het veel rare bochtjes heeft of omdat het een lange lijn is zoals de ruler hieronder, veel makkelijker kan quilten met een ruler. Makkelijker omdat de ruler een vaste te volgen vorm heeft. Voor al met lange lijnen en bijvoorbeeld boogjes van een Clamshell zijn rulers zo fijn, omdat tijdens het volgen van die lijn. het creëren van een hikje in de gequiltte lijn veel minder snel voorkomt, doordat het voetje tegen de ruler aan wordt geduwd. Helemaal top dus! Maar het aller, allerbelangrijkste (ja dit is een een belangrijke tip) is dat je geconcentreerd blijft. Concentreren op de vorm van de ruler en de ruler in alle richtingen aan blijft leggen.

DE MOGELIJKHEDEN VAN RULERS

Er is zoveel mogelijk met rulers, ik kom dus ook steeds weer op allerlei ideeën voor rulers, zoals deze uit de kluit gewassen AlignMe ruler. Eerst had ik 2 verschillende lijnen en toen nog die gekke dubbele bobbel rechts bovenin op de foto van de ruler. En toen moest ik kiezen, wat zullen de deelnemers van het Ruler of the Month abonnement 2021 het leukste vinden??? Nou daar kwam ik niet uit, dus dacht ik, dan maar alle 3 in een ruler. Ik heb al heel wat geoefend met deze ruler (ditmaal op mijn tablet) en er kwamen zoveel leuke ideeën naar boven!!! Fantastisch weer!!! Als je deelneemt aan het abonnement zitten al deze voorbeelden uit deze blog en nog meer er gewoon gratis bij als bonus!                             En die gekke dubbele bobbel lijkt ook wel op een lip, dus had ik er op mijn tablet ook nog een mond mee getekend. Zo leuk om ook digitaal met mijn rulers te kunnen spelen :-)


VAN LIJNEN NAAR BLOEMEN QUILTEN, ZO DOE IK DAT

Toen ik verder ging met spelen met deze veelzijdige ruler kwamen er al snel allerlei bloemen uit de ruler. Ik maakte een opzetje van een vierkant blok, met een horizontale, verticale en 2 diagonale lijnen. Toen ben ik de ruler iedere keer links en rechts van de lijnen neer gaan leggen. 1 x gewoon en 1 x op zijn kop en dan ontstaat er dit moois...

En natuurlijk deze...
En voor de quilter die al verder gevorderd is, de ruler als nerf gebruiken en dan er allemaal veertjes langs tekenen. Helemaal leuk!!!
Nou nog een laatste bloem dan ;-)
 
Wil je meer weten over het abonnement en al mijn rulers, quiltstencil en measering Gauge kijk dan snel even op mijn website

Mijn E-book is overigens HIER te vinden 


Voor nu Quilty Greets, BABETTE.


0 reacties:

Blog contents © de Quiltschuur goes Italy 2010. Blogger Theme by Nymphont.